گزارش خبرنگاران از سفر موگرینی به بیشکک و عشق آباد

به گزارش مجله سرگرمی، فدریکا موگرینی در جریان سفر به آسیای مرکزی با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور قرقیزستان و نیز وزیر خارجه و مجلس ترکمنستان دیدار نموده و ضمن امضای چند سند همکاری، در مجمع مشترک آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا شرکت کرد.

گزارش خبرنگاران از سفر موگرینی به بیشکک و عشق آباد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست های امنیتی و نیز معاون رئیس کمیسیون اروپایی، روز گذشته در صدر یک هیات سیاسی و دیپلماتیک وارد بیشکک، پایتخت قرقیزستان شد. سفر موگرینی به دو کشوری انجام شد که دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا چندی پیش در سفر آسیای مرکزی خود به این کشورها نرفته بود. توسک دیدارهایی در ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان داشت و موگرینی در قرقیزستان و ترکمنستان. فراهم آوردن زمینه های اجرایی استراتژی جدید اتحادیه اروپا در قبال آسیای مرکزی که چندی پیش در کمیسیون اروپایی به تصویب رسید، اصلی ترین محور این سفر عنوان شده است.

استقبال توسط وزیر خارجه قرقیزستان

موگرینی به محض ورود به بیشکک، توسط چنگیز آیداربیک اف، وزیر امور خارجه قرقیزستان مورد استقبال نهاده شد. در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدارها آیداربیک اف گفت که مبادلات تجاری قرقیزستان و اتحادیه اروپا در سال 2018 از مرز یک میلیارد دلار گذشته است. وی همچنین گفت که صادرات قرقیزستان به اروپا سه برابر شده و به بیش از 750 میلیون دلار رسیده است. در سرانجام همچنین وزیر امور خارجه قرقیزستان به دلیل آنچه کوشش های موگرینی در توسعه مناسبات قرقیزستان و اتحادیه اروپا خواند، از وی قدردانی نموده و نشانی به عنوان هدیه به نمایندگی از دولت قرقیزستان ارائه کرد.

دیدار با سورانبای جین بیک اف

برنامه دیگر موگرینی در سفر بیشکک دیدار با سورانبای جین بیک اف، رئیس جمهور قرقیزستان بود. جین بیک اف در این دیدار ضمن اشاره به این که همکاری با اتحادیه اروپا یکی از اولویت های قرقیزستان است، ابراز امیدواری کرد که با امضای موافقتنامه جدید میان دو طرف، صفحه جدیدی از روابط رقم بخورد. وی همچنین با اشاره به این که قرقیزستان متعهد به تقویت دموکراسی، ساختن یک دولت و اقتصاد پایدار، تضمین آزادی و حقوق بشر، حاکمیت قانون، عدالت اجتماعی و ارتقاء استانداردهای زندگی مردم است، گفت که تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ شده است. موگرینی نیز ضمن تقدیر از اظهارات جین بیک اف، به برنامه های اتحادیه اروپا در این کشور در حوزه های گوناگون اشاره نمود.

دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان

موگرینی در این سفر همچنین با رشید مرداف، وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز دیدار کرد. در این دیدار موضوعات و محورهایی نظیر جهت های سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی با تاکید بر همکاری های منطقه ای، توسعه اقتصادی، امنیت انرژی، ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری و مسائل زیست محیطی مورد بحث و گفتگو نهاده شد. در این دیدار همچنین مسائل مربوط به خط لوله انتقال گاز تاپی نیز مذاکراتی صورت گرفت. پس از این دیدار نیز موافقتنامه ای در مورد مصونیت و امتیازات هیات اتحادیه اروپایی در ترکمنستان میان دو طرف به امضا رسید.

امضای موافقتنامه توسعه همکاری ها با قرقیزستان

در جریان این سفر موگرینی یک موافقتنامه توسعه و ارتقاء مشارکت با قرقیزستان نیز به امضا رساند. به گفته وزیر امور خارجه قرقیزستان، موافقتنامه جدید یک چارچوب حقوقی به روز شده برای همکاری با اتحادیه اروپا، به منظور شکل گیری یک همکاری فراگیر توسعه یافته میان دو طرف، فراهم می آورد. آیداربیک اف همچنین اضافه می نماید که این موافقتنامه بازتاب دهنده سیاست دیجیتالیزه شدن و توسعه منطقه ای است که پیش از این توسط قرقیزستان در چارچوب برنامه های ملی اجرا شده بود. آیداربیک اف همچنین تصریح می نماید: این موافقتنامه همچنین موجب تعمیق همکاری میان قرقیزستان و اتحادیه اروپا در حوزه های حقوقی، اقتصادی، همکاری های مقطعی در حوزه آموزش، اشتغال و توسعه اجتماعی می گردد.

برگزاری مجمع مشترک آسیای مرکزی- اتحادیه اروپا

در جریان این سفر همچنین نخستین مجمع مشترک اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در بیشکک برگزار گردید. پیتر بوریان، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی، عزیزبیک مادماروف، معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان و نمایندگان جامعه مدنی از جمهوری های آسیای مرکزی حاضرین در این نشست بودند. در بخش دوم از این مجمع نیز فدریکا موگرینی شخصا حضور یافت و به گفت و گو با حاضرین پرداخت.

دیدار با اعضای مجلس ترکمنستان

موگرینی همچنین در جریان سفر به ترکمنستان دیداری نیز با اعضای مجلس این کشور صورت داد. در این دیدار نمایندگان مجلس ترکمنستان در مورد مهم ترین کارنمودها و اهداف مجلس توضیحاتی برای موگرینی ارائه نموده و به گفتگو در مورد همکاری های مجلسی دو طرف پرداختند. همچنین دو طرف پیرامون مشارکت ترکمنستان در برنامه منطقه ای اتحادیه اروپا تحت عنوان پلت فورم حاکمیت قانون بحث و گفتگو کردند.

امضای موافقتنامه 35 میلیون یورویی همکاری آموزشی

در جریان این سفر همچنین یک موافقتنامه تامین اقتصادی در مورد برنامه آموزشی اتحادیه اروپا در قرقیزستان به ارزش 35.76 میلیون یورو برای بازه سال های 2019 تا 2021 به امضا رسید. به گفته آیداربیک اف، منابع اقتصادی این برنامه قرار است توسط اتحادیه اروپا و در چارچوب برنامه چندساله این اتحادیه در قرقیزستان تامین می گردد. وی همچنین گفت که این یاری های اتحادیه اروپا به منظور ایجاد اصلاحات ساختاری در حوزه آموزش دولت قرقیزستان صورت می گیرد.

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30924

به "گزارش خبرنگاران از سفر موگرینی به بیشکک و عشق آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران از سفر موگرینی به بیشکک و عشق آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید