نگرانی کشورهای آسیایی از تمدید تحریم های ایران

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - شبکه الجزیره در گزارشی تحلیلی نوشت، تصمیم اخیر آمریکا برای عدم تمدید معافیت واردات نفت ایران می تواند به اقتصاد منطقه ای به ویژه کشورهای آسیایی آسیب جدی وارد کند.

نگرانی کشورهای آسیایی از تمدید تحریم های ایران

خبرگزاری در ادامه مطلب می افزاید، واکنش اقتصادهای برتر آسیا به دنبال تصمیم آمریکا علیه نفت ایران، از قالب احتیاط خارج شده و به سطح مقابله و مبارزه تغییر نموده است.

در روز دوشنبه این هفته، دولت آمریکا گفت که پنج کشور آسیایی ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، چین و هند بعد از 2 می (12 اردیبهشت) دیگر اجازه واردات نفت خام از ایران را ندارند.

با این وجود پنج کشور آسیایی همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران هستند.

به دنبال انتشار بیانیه کاخ سفید برای توقف اعطای معافیت نفت ایران، اولین کشور آسیایی که سیاست محتاطانه را کنار گذاشت و در برابر تصمیم امریکا واکنش نشان داد، دولت ژاپن بود.

***ژاپن

هیروشگو سکو وزیر تجارت و صنعت دولت توکیو گفت، انتظار می رود تصمیم اخیر آمریکا علیه نفت ایران تأثیر محدودی بر اقتصاد ژاپن داشته باشد.

وی در ادامه گفت، ما تحولات اخیر بازار دنیای نفت را مورد رصد قرار خواهیم داد و ممکن است با مشورت شرکت های ژاپنی در خصوص واردات نفت خام تصمیمات جدیدی گرفته گردد.

یوشیهید سوگا دبیر کابینه دولت ژاپن نیز گفت، ما بدون شک برای تأمین تقاضای انرژی کشور تصمیماتی اتخاذ خواهیم کرد تا اقتصاد ژاپن در این مورد آسیب نبینند.

***چین

در کنار ژاپن، دولت چین نیز در واکنشی تند اقدام اخیر آمریکا را محکوم کرد.

به دنبال تصمیم جدید آمریکا برای عدم تمدید معافیت تحریم های آمریکا، وزارت خارجه چین مجدداً در بیانیه ای مخالفت خود با تحریم های یک جانبه آمریکا علیه تهران مخالفت کرد.

چنگ شوان سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه با روزنامه دیلی نیوز گفت، همکاری دوجانبه چین با ایران مطابق با قانون است.

در این میان دونگ شیوچنگ مدیر تحقیقات سیاست انرژی دانشگاه پکن می گوید، شرکت های چینی ممکن است برای نشان دادن سطح سازگاری خود با آمریکا واردات نفت خام از ایران را کاهش دهند، اما هرگز خرید نفتی از ایران را به صفر نخواهند رساند زیرا این اقدام در سیاست بلند مدت چین بسیار زیان بار خواهد بود.

به گفته رویترز، چین وارد کننده اصلی نفت ایران و یکی از هشت کشوری است که از سوی آمریکا برای ادامه خرید نفت ایران معافیت شش ماه دریافت کرد.

***ترکیه

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در دیدار با همتای اتریشی خود گفت، تصمیم اخیر آمریکا علیه ایران بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و همچنین تصمیم اعمال فشار بر کشورها برای پایبندی آنها با تصمیمی که کشوری دیگر (آمریکا) خودسرانه اتخاذ نموده است، با منطق دیپلماتیک بین المللی مطابقت ندارد.

چاووش اوغلو همچنین تحریم ها را بچه گانه خواند و دولت آمریکا را برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر در راستای پایبندی به تحریم هایی که به طور یک جانبه اعمال شده اند، مورد انتقاد قرار داد.

وی همچنین پیش از این نیز در توییتی نوشت: ترکیه تحریم های یک جانبه و تحمیل سلایق کشورهای دیگر در روابط با همسایگانش را نمی پذیرد. وی هشدار داد که اقدام آمریکا ممکن است به ثبات منطقه آسیب بزند.

وی اضافه کرد: تصمیم آمریکا برای انتها دادن به معافیت ها برای ادامه واردات نفت ایران به صلح و ثبات منطقه ای یاری نمی کند و به مردم ایران آسیب می زند.

***هند و کره جنوبی

هند خریدار بزرگ دیگر نفت ایران در منطقه آسیاست که 18 درصد از خرید نفتی را به خود اختصاص می دهد در مقابل اقدام اخیر آمریکا تصمیماتی اتخاذ نموده است.

به گزارش رسانه های محلی، به دنبال تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران، دولت هند تصمیم به افزایش خرید نفت از دیگر کشورهای منطقه گرفته است.

اما در این میان، کشور کره جنوبی همچنان نتوانسته جایگزین خوبی برای نفت ایران پیدا کند.

راب مگبرایت خبرنگار الجزیره در سئول می گوید، کره جنوبی با توجه به قیمت پیشنهادی و کیفیت نفت ایران همچنان در پیدا کردن جایگزین ناتوان بوده است.

برایت می افزاید، دولت کره جنوبی در حال ادامه مذاکرات با آمریکا برای دریافت معافیت بیشتر در خصوص واردات نفت خام از ایران است.

تحلیلگران بر این باورند که اقتصاد کشورهای آسیایی از آنجا که وابستگی شدیدی به واردت نفت خام دارند احتمالاً تأثیر قیمت های بالاتر نفت را احساس خواهند کرد.

پراکاش ساپال اقتصاد دادن آسیا در بانک سرمایه گذاری (ING) می گوید، مطمئناً ما باید شاهد بعضی واکنش های داخلی در خصوص افزایش قیمت نفت خام داشته باشیم.

ساپال در ادامه گفت، تأثیر افزایش قیمت نفت بر قیمت های دیگر کالاها و فشارهای تورمی در اقتصادهای منطقه ای گسترش خواهد یافت و ما باید بیشتر در هند، جایی که تورم در حال افزایش است، شاهد آن باشیم.

در ماه نوامبر سال گذشته آمریکا با خروج از توافقنامه بین المللی معروف به برجام تحریم های جدیدی بر صادرات نفت خام ایران اعمال کرد.

در این میان در کمتر یک ماه دولت واشنگتن پذیرفت که هشت کشور دنیا از جمله کشورهای آسیایی مانند چین، هند و ژاپن به خرید نفت از ایران به مدت شش ماه ادامه دهند.

آساق**9473**1104**

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 20787

به "نگرانی کشورهای آسیایی از تمدید تحریم های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی کشورهای آسیایی از تمدید تحریم های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید