میزبانی ایران در انتخابی جام جهانی و پروتکل های بهداشتی، ضمانت اجرایی برای حباب ایمنی

به گزارش مجله سرگرمی، تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله انتخابی جام جهانی می تواند میزبان سایر تیم های گروه C باشد، اما پروتکل های بهداشتی اهمیت بسیار بالایی دارد.

میزبانی ایران در انتخابی جام جهانی و پروتکل های بهداشتی، ضمانت اجرایی برای حباب ایمنی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر ملاقاتهای انتخابی جام دنیای 2022 و جام ملت های 2023 را به تعویق انداخت. ملاقاتهایی که قرار بود ماه مارس 2020 برگزار گردد و همه گیری ویروس کرونا این مسابقات را موقتاً به تعویق انداخت. تغییر چند باره تاریخ مسابقات در نهایت بازی ها را به ماه مارس 2021 موکول کرد، اما باز هم این تاریخ تغییر نموده و حالا قرار است مسابقات به جامانده به صورت متمرکز در ماه ژوئن 2021 برگزار گردد. یعنی خردادماه 1400 تیم ملی فوتبال کشورمان باید چهار ملاقات حیاتی و به جامانده خود را مقابل هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و عراق برگزار کند.

با توجه به اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته بازی های به جامانده به صورت متمرکز در یک کشور برگزار گردد، از تمام تیم های شرکت نماینده خواسته است در صورت آمادگی برای میزبانی، درخواست خود را به AFC اعلام نمایند. در این بین تیم ملی فوتبال کشورمان که در گروه C و در دور رفت بازی ها سه بازی از چهار بازی خود را خارج از خانه برگزار نموده، یکی از شانس های میزبانی ملاقاتهای به جامانده گروه خودش است. هرچند بحرینی ها نیز به صورت موازی کوشش زیادی برای کسب میزبانی می نمایند و در کوشش هستند تا به این مهم دست یابند، اما آن چیزی که نباید اتفاق بیفتد از دست رفتن میزبانی این مسابقات است.

برخلاف رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و مرحله بعدی مسابقات انتخابی جام دنیای، حق پخش تلویزیونی مسابقات و درآمد اسپانسرها برای فدراسیون هایی است که میزبان ملاقاتهای خانگی خود هستند. یعنی در دور رفت مسابقات، حق پخش تلویزیونی و درآمد اسپانسری ملاقات با کامبوج که در تهران برگزار گردید به فدراسیون فوتبال ایران تعلق داشت و سه ملاقات خارج از خانه نیز برای تیم های میزبان بود. برای دور برگشت نیز فدراسیون فوتبال ایران در صورت کسب میزبانی حق پخش تلویزیونی و درآمد اسپانسری را در اختیار خواهد داشت و این مسئله نمی تواند مشکل ساز گردد، چرا که اکنون ماجرای حق پخش تلویزیونی و اسپانسرهای بین المللی با توجه به مسئله تحریم ها مانع از میزبانی ایران در مسابقات متمرکز لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. مسئله ای که در فصل گذشته لیگ قهرمانان هم حاشیه هایی را به دنبال داشت و میان کنفدراسیون فوتبال آسیا و صداوسیمای ایران، مشکلاتی پدید آمد.

پس با شرایط موجود، فدراسیون فوتبال ایران برای کسب میزبانی مشکل از پیش معین شده ای ندارد. نه موضوع حق پخش تلویزیونی و نه موضوع اسپانسرها مانع تراشی نخواهد نمود و در اینجا تنها مسئله ای که اهمیت خواهد داشت، موضوع پروتکل های بهداشتی است. پس از همه گیری ویروس کرونا، فیفا پروتکل هایی را برای از سرگیری مسابقات فوتبال به تمام کنفدراسیون ها و فدراسیون های عضو خود گفت. براساس همین پروتکل ها مسابقات فوتبال در دنیا از سر گرفته شد و لیگ های داخلی و بازی های ملی برگزار گردیده است. به جامانده بازی های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته نیز به صورت متمرکز در پرتغال و قطر برگزار گردید که عظیم ترین تورنمنت برگزار گردیده، لیگ قهرمانان آسیا بود که در دو منطقه غرب، شرق و فینال رقابت ها به میزبانی قطر انجام شد. مسابقاتی که با شدیدترین پروتکل های بهداشتی برگزار گردید و حالا نمونه پیروز برای برگزاری مسابقات متمرکز است.

در شرایط فعلی که برگزاری یا عدم برگزاری لیگ قهرمانان آسیا 2021 به میزبانی بازی ها بستگی دارد و با وجود درخواست میزبانی کشورهایی چون ایران و امارات هنوز معین نیست که بازی های غرب و حتی شرق در کدام کشورها برگزار می گردد. هرچند قطر نمونه پیروزی بود که توانست مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال 2020 را با امکانات مناسب و مهم تر از آن رعایت پروتکل های بهداشتی به سرانجام برساند. حالا فدراسیون فوتبال ایران اگر بخواهد میزبان ملاقاتهای تیم ملی و سایر ملاقاتهای گروه C در انتخابی جام دنیای باشد، باید بتواند با همین پیروزیت پروتکل های بهداشتی را رعایت کند.

از جمله پروتکل های بهداشتی لازم برای برگزاری بازی های انتخابی جام دنیای که از ورود تا خروج تیم ها 16 روز به طول می انجامد، ایجاد حباب ایمنی برای تیم هاست. این حباب از رفت و آمدها داخل هتل تا زمین تمرین، ورزشگاه و... را شامل می گردد. به این ترتیب که هیچکدام از اعضای تیم ها به جز برای تمرین، مسابقه و نشست خبری پیش از بازی حق خروج از هتل را نداشته باشند. ورود تمامی افراد خارج از حباب ایمنی به هتل اقامت تیم ها و تمرینات آنها ممنوع باشد و حتی کارکنان هتل یا رانندگان خودروی تیم ها نیز در مدت برگزاری بازی ها در همین حباب قرار بگیرند و از هتل خارج نشوند.

اینها فقط بخشی از پروتکل های حباب ایمنی برگزاری بازی ها در زمان کروناست و پروتکل های دیگری نیز باید به صورت دقیق رعایت گردد. از جمله آنها رعایت پروتکل ها حین برگزاری بازی هاست. مسئولان برگزاری مسابقات که خارج از حباب ایمنی هستند، نباید خود را نزدیک به افراد داخل حباب نمایند و رعایت فاصله اجتماعی الزامی خواهد بود. همچنین تمام افراد مربوط به مسابقات از جمله اعضای تیم ها یا مسئولان برگزاری، باید به صورت مداوم و هر چهار روز یک بار تست PCR بدهند تا در صورت آلوده شدن از حباب خارج شده یا اجازه حضور در ورزشگاه ها را نداشته باشند.

بخشی از پروتکل ها نیز مربوط به رسانه هاست که فقط تعدادی محدودی حق شرکت در نشست خبری را خواهند داشت و پس از سرانجام بازی میکسدزون وجود ندارد. همچنین مصاحبه های کوتاه پیش و پس از بازی که معمولاً به وسیله گزارشگران دارنده حق پخش مسابقات گرفته می گردد، باید با فاصله اجتماعی و ایمن در ضلع جنوب غربی ورزشگاه آزادی و بعد از نیمکت تیم B و نه در میانه میدان اجرا شده و با استفاده از میکروفن هایی که فاصله مصاحبه شوند و مصاحبه نماینده را رعایت کند.

فدراسیون فوتبال کشورمان برای میزبانی ملاقاتهای به جامانده گروه C در انتخابی جام دنیای 2022 و جام ملت های 2023 اعلام آمادگی نموده و درخواست خود را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال نموده است. با این حال برای کسب میزبانی باید ضمانت اجرایی پروتکل های بهداشتی ارائه گردد و فدراسیون فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیا اطمینان دهد که پروتکل های بهداشتی و حباب ایمنی لازم را حین برگزاری بازی ها ایجاد خواهد نمود. مسئله ای که اکنون از اهمیت بالایی برخوردار است تا تیم ملی بتواند میزبان بازی های به جامانده خود گردد که در غیر این صورت، شاید بحرینی ها بتوانند میزبانی را کسب نمایند و ایران نیز مجبور گردد بازی های خانگی خود را در خاک این کشور برگزار کند. آنهم در شرایطی که بحرین از اصلی ترین رقبای ایران برای صعود به مرحله بعدی است و در ملاقات رفت میزبان ایران بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 133631

به "میزبانی ایران در انتخابی جام جهانی و پروتکل های بهداشتی، ضمانت اجرایی برای حباب ایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزبانی ایران در انتخابی جام جهانی و پروتکل های بهداشتی، ضمانت اجرایی برای حباب ایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید