متحد نظربایف پیروز انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان شد

به گزارش مجله سرگرمی، نظرسنجی های اجرا شده پس از انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه قزاقستان نشان داد که قاسم جومارت توکایف، رهبر موقت این کشور با کسب بیش از 70 درصد آرا در این انتخابات پیروز شده است.

متحد نظربایف پیروز انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان شد

آینور ماژیتوار، رییس موسسه تحقیقات افکار عمومی در نورسلطان (آستانه) پایتخت قزاقستان در کنفرانسی خبری گفت: توکایف 70.13 درصد آرا را از آن خود نموده است.

توکایف

کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان خاطرنشان کرد: 77.4 درصد از 12 میلیون رای دهنده ثبت نام شده در این انتخابات شرکت نموده بودند.

پس از برگزاری انتخابات نورسلطان نظربایف، رییس جمهور سابق قزاقستان، گفت: نسل جدیدی با افکاری جدید روی کار خواهد آمد و آنها قزاقستان را به قله های جدید خواهند برد.

نظربایف 78 ساله که از زمان استقلال قزاقستان به دنبال فروپاشی جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی زمام امور این کشور را به دست داشت، نخستین رهبر آسیای مرکزی از دوران پس از جماهیر شوروی است که با تمایل خود کناره گیری کرد. دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی قرار بود در سال 2020 میلادی انتها یابد.

توکایف 66 ساله، متحد نظربایف، که یک روز پس از استعفای غیرمنتظره نظربایف زمام امور را به عنوان رییس جمهور موقت برعهده گرفت، در تاریخ 9 آوریل خاطرنشان کرد که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در تاریخ 9 ژوئن در این کشور برگزار می گردد.

این در حالی است که در بحبوحه اعتراضات نسبت به انتخابات روز یکشنبه پلیس صدها تن از مردم را در قزاقستان بازداشت کرد؛ انتخاباتی که مخالفان مدعی هستند اقدامی فریب دهنده در دموکراسی بوده است.

افسران پلیس که بعضی از آنها نیروهای ضد شورش با سپر و کلاه بودند معترضان در نورسلطان و آلماتی، اصلی ترین شهر تجاری در این کشور آسیای مرکزی را متفرق کردند؛ به گفته یکی از مقامات دولت حدود 500 معترض بازداشت شده اند.

معاون وزیر کشور قزاقستان خاطرنشان کرد: سه افسر پلیس در جریان درگیری با معترضان زخمی شدند. هنوز هیچ گزارشی در رابطه با اتهامات وارده به بازداشت شدگان منتشر نشده است.

معترضان ادعا می نمایند که این انتخابات برای برگزیدن جانشین نظربایف عادلانه و آزاد نبوده و خواهان تحریم آن شده بودند.

، ایسنا

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29946

به "متحد نظربایف پیروز انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متحد نظربایف پیروز انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید