روستایی با یک ابرسازه تاریخی

به گزارش مجله سرگرمی، روستای اردان از توابع شهرستان تفت در استان یزد که به دلیل تشابه اسمی با روستای ارنان شهرستان مهریز در این استان، غالباً اشتباه گرفته می گردد، روستایی تاریخی است که به دوران قبل از اسلام نسبت داده شده اما در غبار فراموشی و بی توجهی زنگار گرفته است.

روستایی با یک ابرسازه تاریخی

به گزارش خبرنگاران، روستای تاریخی اردان که از توابع دهستان دهشیر شهرستان تفت است، در گودی یک دره و در نزدیکی روستاهای تاریخی شواز و توران پشت واقع شده است.

اردان از نظر تاریخی روستایی غنی است اما افراد زیادی هنوز این روستا را نمی شناسند و پای قدمت تاریخی آن که وسط می آید، سکوت می نمایند در حالی که بعضی مورخان قدمت آن را متعلق به دوران قبل از اسلام ذکر می نمایند و آن را از قدیمی ترین روستاهای یزد و ایران می دانند.

محمد علی اینانلو باستان شناس و یکی از ایران شناسان معروف نیز قدمت این روستا را به دوره ساسانی و هخامنشی نسبت داده و قلعه این روستای زیبا را از منحصرفردترین قلعه های دنیا می داند.

خصوصیات شاخص این قلعه که روستاییان به منظور محافظت از خود در مقابل حمله راهزنان بنا نموده بودند، منظره زیبایی است که از اردان به تصویر می کشد و دلیل آن هم قرار دریافت این دژ باشکوه بر بالای ناحیه بلند و مشرف به روستاست.

این قلعه به دست اجداد اردانی ها که پایه گذاران این روستا بودند و با مشقت های بسیاری ساخته شده چرا که در آن دوران، بردن مصالح و ابزار بر روی این بلندی ، بسیار مشکل بوده است.

البته از طرفی مکانی که قلعه در آن بنا شده نیز کاملاً ناهموار بوده و این خود بر سختی کار معماران توانمند اردانی اضافه نموده بود به ویژه این که کارشناسان میراث فرهنگی استان یزد، مشکل ترین قسمت ساخت این بنا را پی و ستون هایی می دانند که روی سنگ های سخت و ناهموار منطقه بنا شده است.

روستایی با یک ابرسازه تاریخی

به گفته رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی اردان، این قلعه تاریخی که در سال 1386 به شمارهٔ 21715 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، امروزه پس از گذشت سال ها در نگاه کارشناسان یک ابر سازه تاریخی بشمار می آید.

غلامرضا اردانی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به حضور قریب 1500 گردشگر در ایام نوروز سال جاری در این روستای تاریخی، اظهار می نماید: این روستا هر چند که میزبان تعداد زیادی از گردشگران است اما هنوز آنچنان شناخته شده نیست و غالباً به لحاظ تشابه آوایی با روستای ارنان مهریز اشتباه گرفته می گردد و این در حالی است که این روستا اگر چه ارنان نیست اما از نظر تاریخی کمتر از ارنان هم نیست.

وی با بیان این که روستای اردان از نظر تأسیسات گردشگری نیز روستایی برخوردار است، بیان می نماید: این روستا دارای یک اقامتگاه بومگردی برای اسکان و پذیرایی از گردشگران است که می تواند با مهیا شدن شرایط بهتر گردشگری، مورد بهره برداری بهینه قرار گیرد.

این مسئول همچنین اضافه می نماید: این روستا دارای قلعه تاریخی باغستان، دو تفرجگاه تل غلی و تل پدا است که گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.

وی با اشاره به وجود امکاناتی مانند مسجد، چهار قنات که همچنان دو قنات آن احیا است، باغستان و کشتزار در این روستا، تاکید می نماید: این روستای تاریخی همچنان با 200 نفر جمعیت ثابت، یکی از روستاهای فعال و خوش آب و هوا و ییلاقی استان یزد به شمار می رود.

اردانی، توسعه زیرساخت های گردشگری این روستا را مستلزم همت میراث فرهنگی عنوان می نماید و می گوید: قلعه تاریخی این روستا که در سنوات گذشته وعده عنایت و مرمت آن را داده بودند، همچنان به حال خود رها شده و در بارش های اخیر نیز بخشی از آن تخریب شده است.

دهیار روستای اردان اضافه می نماید: این قلعه، نماد تاریخی این روستاست و در صورت حمایت میراث فرهنگی می توانیم، بخش خصوصی را نیز به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری به کار بگیریم هر چند که امکانات فعلی روستا نیز جوابگوی نیازهای گردشگران و بازدیدنمایندگان خواهد بود.

روستاهای تاریخی ماقبل اسلام در اولویت گردشگری

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در رابطه با این روستا به خبرنگار خبرنگاران می گوید: روستای تاریخی اردان معروف به اردون یکی از روستاهای تاریخی مربوط به دوران اولیه اسلام است که البته به دوران قبل از آن نیز نسبت داده می گردد.

وی اضافه می نماید: این روستای تاریخی به واسطه آثاری که از روستاهای تاریخی و قبل از اسلام شواز و توران پشت به جا مانده است، عمدتاً به دوران ساسانی نیز نسبت داده می گردد.

این مسئول، پرداختن به روستاهای تاریخی قبل از اسلام و قدیمی را اولویت توسعه گردشگری و در نهایت معرفی و تبلیغات در خصوص آنها می داند و می گوید: در حال حاضر روستاهای تاریخی و با قدمت زیادی همچون شواز که کمتر نیز به معرفی و توسعه آنها توجه شده است، در اولویت میراث فرهنگی قرار دارند اما در حین حال معرفی روستای اردان به وسیله برگزاری رویدادها و جشنواره های گردشگری را مد نظر داریم.

وی در رابطه با مرمت قلعه تاریخی این روستا نیز تصریح می نماید: بارش های اخیر منجر به آسیب دیدن قلاع تاریخی روستاهایی همچون فهرج و اردان شد اما متأسفانه تاکنون اعتباری در راستای مرمت و ترمیم این بناها به میراث فرهنگی تعلق نگرفته است لذا در شرایط کنونی برنامه ای در خصوص این بناها نداریم.

فاطمی از تعداد بناهای تاریخی و ارزشمند در استان یاد نموده و می گوید: بیش از 200 هزار اثر تاریخی و بیش از 20 هزار اثر تاریخی ثبتی در استان یزد وجود دارد که با توجه به اعتبارات محدود، ناچار به اولویت بندی آن ها و جلب مشارکت بخش خصوصی برای مرمت و نگهداری از آنها هستیم.

گزارش از: فاطمه رهبر یزدی، خبرنگار خبرنگاران یزد

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21025

به "روستایی با یک ابرسازه تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستایی با یک ابرسازه تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید