خسارت 300 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش مجله سرگرمی، معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس براوردهای اولیه، سرمازدگی و یخبندان بهاره روزهای دوم تا 4اردیبهشت ماه امسال، نزدیک به 300 میلیارد تومان به اراضی زراعی و باغی استان خسارت وارد کرد.

خسارت 300 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگاران، غلامعلی مرادی در جلسه کارگروه مشترک خشکسالی ، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق گزارشات اکیپ های اعزامی برآورد خسارت، در سال زراعی جاری تاکنون سرمازدگی و یخبندان نزدیک به300 میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، و سیل نیز نزدیک به 55 میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تاسیسات کشاورزی استان خسارت وارد نموده است.

وی اضافه نمود : با توجه به اینکه سرمازدگی و یخبندان بهاره بیشترین میزان خسارت گزارش شده در سال زراعی جاری تا کنون بوده است ، محصولات باغی دانه دار اعم از سیب و انگوربه میزان ده درصد ، درختان هسته دار در حدود 25 درصد، میوه های خشک اعم از گردو و بادام در حدود 25 درصد و محصولات زراعی شامل چغندر قند و گندم نیز در سطح کمتر دچار خسارت شدند.

مرادی تاکید نمود: با توجه به اینکه خسارت سرمای دیر رس بهاره در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار و هسته داراستان و در مرحله قبل از خوشه دهی گندم و رشد چغندر قند رخ داده است، برآورد نهایی خسارت پس ازمیوه دهی و به بار نشستن محصول و دیگر آنالیز های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به اقدامات پیشگیرانه ای که باغداران برای پیشگیری از سرمازدگی می توانستند انجام دهند، اشاره نمود و اضافه نمود: باغداران از هم اکنون اقدامات و تمهیدات لازم را برای محافظت از درختان و باغ های خود در برابر سرما زدگی در سال آینده انجام دهند تا در مواقع بحران غافلگیر نشوند.

وی با بیان اینکه تاثیر کارکرد دستگاه ها و روشهای مبارزه با سرمازدگی در باغات باید توسط محققین در این زمینه سنجیده گردد تا از هم اکنون بتوانیم یک برنامه عملیاتی جامع و مدونی برای افزایش اگاهی کشاورزان و کاهش میزان خسارت وارده در سال زراعی اینده تدوین کنیم، ادامه داد: برگزاری کلاس های ترویجی آموزشی و اشنایی کشاورزان با روش های فعال مقابله با سرما زدگی و سایر حوادث غیر مترقبه منطبق با اخرین تکنولوژی های روز جهان لازم است.

مرادی توضیح داد: برابر دستورالعمل ابلاغی کمیته خسارت در شهرستان ها تشکیل یافته و نسبت به برآورد خسارات با حضور نمایندگان فرمانداری، بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی جهت تکمیل فرم و پرونده اقدام می گردد ، تاجهت اتخاذ تصمیمات در رده های بالاتر به مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده گردد.

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21344

به "خسارت 300 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 300 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید