حضور بیش از 100 چهره علمی و دانشگاهی در مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی(ص)

به گزارش مجله سرگرمی، دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) گفت: این هفته ضمن اعطای سومین دوره جایزه، برنامه های جانبی مختلفی نیز مانند ششمین دوره نشست تبادل علم و فناوری (استپ) با حضور بیش از 100 چهره علمی و دانشگاهی از کشورهای مختلف برگزار می گردد.

حضور بیش از 100 چهره علمی و دانشگاهی در مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی(ص)

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاستگذاری در نشست خبری سومین دوره جایزه مصطفی(ص) با اشاره به کوشش ها طی دو سال گذشته برای انتخاب رجحانن دانشمندان در بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) گفت: این جایزه با هدف هم افزایی و ارتقای ظرفیت نقش آفرینان در دنیا اسلام اعطا می گردد، این جایزه به صورت دوسالانه است که سال جاری سومین دوره آن برگزار می گردد.

وی با اشاره به برنامه های مختلف بنیاد در سطوح متفاوت اقشار جامعه گفت: مسابقات دانش آموزی نور، مسابقه کنز، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری استپ science and technology exchange programme) ،همچنین وجود ده ها نفر در کشورهای مختلف در قالب سفیران جایزه مصطفی(ص) که به پیاده سازی برنامه های بنیاد یاری می نمایند و خادمان جایزه مصطفی(ص) که در تامین اقتصادی آن نقش مهمی دارند، برنامه های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در راستای اهداف یادشده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به افزوده شدن بخش جدید به نام برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی یادآور شد: مراسم اعطای سومین دوره جایزه دوشنبه آینده (20 آبان) در تالار وحدت با مهمانانی از 30 کشور دنیا و 100 مدعو علمی و دانشگاهی و مراسم افتتاحیه هفته جایزه مصطفی (ص) روز شنبه آینده (18 آبان) در دانشگاه الزهرا با اولین نشست استپ برگزار می گردد.

وی با اشاره به ادامه برگزاری نشست های استپ طی روزهای 18 و 19 آبان گفت: نشست های استپ، فرصتی برای تبادلات علم و فناوری است و سال جاری دانشگاه هایی ازجمله الزهرا(س)، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، صداوسیما و 9 دانشگاه و پژوهشگاه شامل دانشگاه های ارومیه، اصفهان، امیرکبیر، موسسه آیندگان، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه زیست فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه فناوری اطلاعات و پژوهشگاه سلامت نیز در این زمینه همکاری دارند.

وی موضوعات این دوره از نشست استپ را برشمرد و گفت: همبست آب و انرژی، ارتباطات علم، تامین اقتصادی علم و فناوری، نقش بانوان در علم و فناوری موضوعات ششمین دوره نشست استپ است.

به گفته صفاری نیا نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دنیا اسلام (ایسا) دیگر برنامه هفته جایزه مصطفی(ص) است که سال جاری در کارخانه نوآوری آزادی با حضور 40 دانشمند برگزار می گردد، این نشست در سه دوره گذشته در کشور ایران، مالزی و دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شده بود.

رئیس پارک فناوری پردیس در خصوص برنامه های هفته جایزه مصطفی(ص) تاکید نمود: بازدید از مراکز تحقیقاتی و علمی و آزمایشگاهی مانند پژوهشگاه ژنتیک، نمایشگاه لیزر و آزمایشگاه های تخصصی علوم پزشکی و پارک فناوری پردیس از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده؛ همچنین برنامه ضیافتی به نام شبی با فناوران تدارک دیده شده است.

صفاری نیا با اشاره به تدارک برنامه بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی تهران برای مهمانان خارجی دعوت شده گفت: با شکل گیری بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) و صندوق سرمایه گذاری مصطفی (ص)خیرین، مشارکت خوبی در تامین اقتصادی جایزه داشته اند و سال جاری نیز مانند دو دوره گذشته از همین حوزه تامین اقتصادی شده و دولت نقشی در تامین آن ندارد. بیش از 170 نفر در این امر مشارکت نموده و در جمع 110 میلیارد ریال در دو سال گذشته تامین اقتصادی در صندوق داشته ایم که مجموع وجوه صندوق به 390 میلیارد ریال رسیده است. البته همه این میزان به صورت تامین اقتصادی نبوده بلکه قرض الحسنه یا هبه نیز بوده است.

به گزارش فارس، اعطای جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و رجحان علمی در سطح دنیا در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر دنیا اسلام اعطا می گردد، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه های علم و فناوری ارائه شده و زمینه ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

این جایزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی (ص) (سال 96) به پروفسور سامی ارول گِلِنبه در رشته رایانه، الکترونیک و ریاضی دان کاربردی اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی دانشمند علوم رایانه و ارتباطات ایرانی تبار ساکن سوئیس اهدا شد. دور سوم این جایزه نیز روز 20 آبان سال 98 اهدا می گردد.

همزمان با این دوره از اهدای جایزه مصطفی (ص) ششمین دوره نشست نشست تبادل علم و فناوری یا به صورت مخفف استپ نیز از 18 تا 21 آبان در دانشگاه­های صداوسیما، علوم پزشکی تهران، الزهرا (س)، امام صادق (ع) و صنعتی شریف با حضور 94 دانشمند برجسته، مسئولان و فعالان حوزه های علم و فناوری از کشورهای مختلف دنیا با تمرکز به سطوح بخشی؛ سلامت و همبست آب و انرژی همچنین سطوح کارکردی؛ ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری، تامین اقتصادی علم و فناوری برگزار می گردد.

برای ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشورهای اسلامی طرحی به عنوان نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی Science and Technology Exchange Program (STEP) in Islamic Countries در دستور کار نهاده شد. طرحی که ضمن تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان دنیا اسلام، به زمینه سازی برای ایجاد هم افزایی و توسعه همکاری های علمی می پردازد و زمینه توسعه فعالیت های علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا خواهد نمود.

تاکنون مراکز مختلفی در دنیا اسلام شامل دانشگاه های ایران، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست های استپ بوده اند.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

estekhdamjadid.ir: استخدام جدید: مجله کسب و کار، استارتاپ های گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56743

به "حضور بیش از 100 چهره علمی و دانشگاهی در مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی(ص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور بیش از 100 چهره علمی و دانشگاهی در مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی(ص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید