حذف 231 کرسی نمایندگی مجلس فرانسه

به گزارش مجله سرگرمی، دولت فرانسه لایحه کاهش شمار نمایندگان مجلس (متشکل از مجلس شورا و مجلس سنا) را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن، شمار نمایندگان مجلس شورا باید از 577 به 433 نفر و شمار اعضای سنا از 348 نفر به 261 نفر کاهش یابد.

حذف 231 کرسی نمایندگی مجلس فرانسه

تارنمای یورونیوز روز سه شنبه گزارش کرد: مفاد این لایحه یکی از وعده های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 بود .در آن سال مسئله سوء استفاده شماری از نمایندگان، از جمله فرانسوا فیون نامزد راستگرایان فرانسه از حقوق و مزایای مجلس برای نزدیکانشان بسیار جنجالی شده بود.

طرفداران طرح دولت می گویند کاهش شمار نمایندگان باعث کاهش سالانه 87 میلیون یورو از هزینه های دولت می گردد و مجلس می تواند با خرج درست بخشی از همین مبلغ، طرح های خود را به پیش ببرد.مخالفان در مقابل می گویند کم شدن شمار نمایندگان باعث افزایش حجم کاری آن ها می گردد و از سوی دیگر ارتباط آن ها با جامعه را هم عملا قطع می نماید.

بر اساس همین لایحه دولت، 20 درصد کرسی های نمایندگان مستقل (غیر حزبی) باید به لیست های احزابتعلق گیرد.

با توجه به حضور گسترده نمایندگان حزب جمهوری به پیش در هر دو مجلس، بعید به نظر می رسد لایحه اصلاح شمار نمایندگان تصویب نگردد.

براساس قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه، انتخابات مجلسی این کشور کمتر از یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می گردد. به این ترتیب و به شکل سنتی، نمایندگان حزب حامی رئیس جمهوری منتخب، اکثریت قوه مقننه را هم در دست می گیرند.

فرانسه دارای قوه قانونگذاری 2 مجلسه در این کشور است. این قوه در فرانسه شامل مجمع ملی و سنا است.نشست های هر مجلس جداگانه انجام می گردد، ولی گاهی این دو مجلس گردهمایی ها را در قالب کنگره فرانسه در کاخ ورسای به منظور بازنگری در قانون اساسی فرانسه به انجام می رسانند. تعداد نمایندگان مجمع ملی فرانسه درسال 2017 میلادی برابر با 577 نفر و تعداد سناتورها 348 تن بوده است.

در ابتدا نظام انتخابات مجلس فرانسه، نظام فردی، اکثریتی و دو مرحله ای بود که تا سال 1985ادامه داشت ولی از سال 1985 به بعد قانون انتخابات جمعی و محدود به احتساب معدل بیش ترین آرای ماخوذه به مورد اجرا گذاشته شد. براساس این قانون ، انتخاب کنندگان می توانند به فهرست معینی از اسامی نامزدهای نمایندگی مجلس ملی رأی دهند و در نهایت فهرستی که حداکثر آرا را به خود اختصاص دهد می تواند بقیه کرسی های نمایندگی جناح اقلیت را به خود اختصاص دهد.

در مجموع این نوع نظام انتخاباتی منجر به افزایش سریع کرسی های مجلس ملی از 484 کرسی به 570 کرسی شد و تعداد نمایندگان مجلس به احتساب نمایندگان منتخب در سرزمین های ماورا بحار جمهوری فرانسه در مجموع به 577 نماینده بالغ شد. منطق حاکم بر انتخابات اکثریت چنین باوری را برای آرای اکثریت ایجاد کرد که احزاب سیاسی رده اول بالاترین تبلیغات را به خود اختصاص می دهند. امروزه در فرانسه چنین نظام انتخاباتی متناسب با حزب سوسیالیست و متفقین در جمهوری خواهی و حزب وحدت دمکراسی در فرانسه است.

رئیس مجلس ملی ریاست کنگره را بر عهده دارد، اما سایر وظایف رئیس سنا و رئیس مجلس ملی متقارن هستند.

تفاوتی که در انتخاب هیأت رئیسه مجلس سنا با مجلس ملی وجود دارد این است که رئیس، نایب رئیسان و کارپردازان به وسیله رأی گیری انتخاب می شوند.

مجلس سنا در مقایسه با مجلس ملی خیلی کم تر در کانون جنجال های سیاسی قرار گرفته است. ، ایرنا

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42434

به "حذف 231 کرسی نمایندگی مجلس فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف 231 کرسی نمایندگی مجلس فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید